Start w Katowicach, finał w Białymstoku, a po drodze 14 miast w całej Polsce. Zakończyliśmy cykl 16 Regionalnych Forów Roku Edukacji Ekonomicznej „Impulsy Edukacyjne 2024”. Konferencje były realizowane w ramach obchodów Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, ustanowionego uchwałą Senatu RP. Organizacja cyklu była możliwa m.in. dzięki wsparciu finansowemu z Funduszu Edukacji Finansowej Ministerstwa Finansów.
Wydarzenia przyciągnęły setki uczestników, stając się tym samym ważnym forum wymiany wiedzy, doświadczeń i nowatorskich pomysłów, jak skutecznie i długofalowo edukować finansowo mieszkańców naszego kraju. W debatach i prezentacjach uczestniczyli m.in. parlamentarzyści, przedstawiciele administracji rządowej, świata nauki i organizacji pozarządowych, nauczyciele, studenci i samorządowcy, tworząc przestrzeń do rozmów na temat szans i wyzwań w poszczególnych regionach.
„Edukacja w naszym życiu jest najważniejsza, a edukacja ekonomiczna bardzo potrzebna. Jeśli chcemy zrozumieć działanie świata, w którym żyjemy, jeżeli chcemy się w nim czuć bezpiecznie i myśleć o budowaniu bezpiecznej przyszłości dla siebie i swoich najbliższych, to bez tej edukacji świata nie zrozumiemy – podkreśliła Marszałkini Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska podczas konferencji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Jeden wspólny cel
Celem cyklu konferencji było stworzenie platformy dialogu międzysektorowego, integracja środowisk lokalnych oraz zainspirowanie do aktywnych działań w obszarze edukacji ekonomicznej. Agenda każdej konferencji została jednak dostosowana do specyfiki i potrzeb danego regionu, dzięki czemu uczestnicy mogli skupić się na kluczowych wyzwaniach i potencjale lokalnych społeczności. Zejście z poziomu centralnego na poziom lokalny pozwoliło zaproponować konkretne działania w ujęciu regionalnym. Wyraźnie jednak wybrzmiało, że edukacja finansowa obywateli ma istotny wpływa na rozwój gospodarczy całego kraju.
„Nie ma gospodarki bez pracy, oszczędzania i inwestowania. A nie uda się tego osiągnąć bez chociażby podstawowej wiedzy ekonomicznej i finansowej obywateli oraz ich właściwych postaw. Dlatego budowanie odpowiednich postaw ekonomicznych i przedsiębiorczych jest fundamentem budowania gospodarki” – wskazał w swojej wypowiedzi prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Roku Edukacji Ekonomicznej Waldemar Zbytek.
W programie każdej konferencji znalazły się panele dyskusyjne, prelekcje ekspertów oraz warsztaty. Kluczowe tematy poruszane podczas wydarzeń obejmowały m.in.:
- naukę podstaw ekonomii i rozumienie jej zasad od najmłodszych lat,
- popularyzację postaw przedsiębiorczych,
- upowszechnianie wiedzy o finansach osobistych i publicznych,
- wspieranie kompetencji nauczycieli i edukatorów, którzy przekazują wiedzę ekonomiczną,
- wyzwania edukacji finansowej dla osób starszych, także w obszarze cyberbezpieczeństwa.
W wydarzenia aktywnie włączyli się Przewodniczący Komitetu Honorowego REE 2024 Krzysztof Pietraszkiewicz, Przewodniczący Komitetu Programowego REE 2024, prezes ZBP dr Tadeusz Białek oraz przedstawiciele wszystkich 6 organizacji, które zainicjowały REE 2024: Fundacji GPW, Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Czepczyński Family Foundation, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz Związku Harcerstwa Polskiego.
Cenna wiedza sprzed 100 lat
Jedną z inspiracji ogłoszenia obchodów Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 była powieść Janusza Korczaka „Bankructwo małego Dżeka”. W tym roku książka ta powróciła na listę lektur dla szkół podstawowych. Mimo powszechnego dostępu do smartfonów i internetu, czy rozwijającej się sztucznej inteligencji, podstawy ekonomii i przedsiębiorczości są takie same jak 100 lat temu, gdy powstawała książka. A wiedza w niej zawarta pomogą wpajać pozytywne zasady zarządzania finansami najmłodszym.
Współpraca z Ministerstwem Finansów
W wydarzeniach uczestniczyła także pełnomocniczka Ministra Finansów ds. strategii edukacji finansowej Monika Wojciechowska, która przybliżała założenia przyjętej w tym roku przez Radę Ministrów – Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. To strategiczny dokument, który zdefiniował cele i działania, które należy realizować w najbliższych latach, aby podnosić poziom wiedzy finansowej Polaków – zarówno dzieci i młodzieży, m.in. w ramach przedmiotu biznes i zarządzanie, jak i osób dorosłych czy seniorów.
Rozwój współpracy w ramach programu „Bankowcy dla Edukacji”
Spotkania były także okazją do zacieśniania współpracy w zakresie edukacji ekonomicznej w ramach programu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji”. W trakcie wydarzeń przedstawiciele wybranych samorządów podpisali z Fundacją Warszawski Instytut Bankowości i Związkiem Banków Polskich porozumienia o partnerstwie i współpracy. W ramach programu odbywają się m.in. lekcje i wykłady dla uczniów, studentów i seniorów. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat finansów, ekonomii, przedsiębiorczości czy cyberbezpieczeństwa. Podpisane porozumienia sprawią, że program będzie docierał do jeszcze większej liczby odbiorców i podnosił ich poziom wiedzy.
Dalsze plany
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, partnerom oraz prelegentom, którzy przyczynili się do sukcesu tego projektu. Dzięki zaangażowaniu uczestników oraz wysokiemu poziomowi merytorycznemu wydarzeń konferencje stały się impulsem do podejmowania konkretnych działań w wymiarze lokalnym. Chcemy kontynuować dialog i w dalszym ciągu efektywnie promować i zachęcać do włączania się w edukację ekonomiczną kolejne podmioty, dlatego naszym celem jest rozwijanie inicjatywy regionalnych konferencji w kolejnych latach.
Zachęcamy do zapoznania się z krótkimi wypowiedziami uczestników Krajowego Forum Edukacji Ekonomicznej w Warszawie